Ga naar de inhoud

Nieuws -

Draag bij aan de toekomst van psychiatrisch onderzoek

Recent is het project Kennisagenda Zorgevaluatie NVvP gestart om te inventariseren waar in de psychiatrie een gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing/expert opinion (kennisvragen) bestaat. Kennisvragen worden bijvoorbeeld geconstateerd bij het maken van richtlijnen of zijn actueel in de dagelijkse praktijk en kunnen leiden tot (ongewenste) praktijkvariatie. Om de kennis-kwaliteit cyclus rond te krijgen, is van belang dat deze kennisvragen onderwerp worden van wetenschappelijk onderzoek.

De zogenoemde kennis-kwaliteit cyclus geeft een aantal stappen of stadia weer: het beschrijven van goede zorg in richtlijnen voor het medisch handelen, deze richtlijnen vervolgens implementeren en daarna evalueren of de implementatie (in de vorm van aanpassingen en vernieuwingen) ook daadwerkelijk plaatsvindt en de kwaliteit van zorg verbetert (zie Figuur 1). Op basis van deze zorgevaluatie kan de implementatie verbeterd worden en/of geconstateerd worden dat er kennisvragen zijn. Zorgevaluatie is daarmee noodzakelijk voor effectievere en meer doelmatige zorg voor patiënten en leidt tot continue verbetering van kwaliteit van zorg.

Figuur 1: De kennis-kwaliteit cyclus.

Dit project heeft als doel een vernieuwde kennisagenda op te stellen, waarin de belangrijkste kennisvragen over zorgevaluatie binnen de NVvP worden beschreven. Daarnaast bevat de agenda een plan van aanpak om deze vragen via wetenschappelijk onderzoek te beantwoorden. Dit document zal de kennisagenda uit 2019 opvolgen.

Bovendien wil de werkgroep graag van de gelegenheid gebruik maken om vraagstukken rond de thema’s zorginnovatie en de-implementatie in het kader van zorgevaluatie te inventariseren.

We stellen jou ook in de gelegenheid om kennisvragen in te brengen. Formuleer vóór 1 mei maximaal 5 kennisvragen die je als psychiater tegenkomt in het vak en die van invloed zijn op een substantieel deel van de psychiatrie. Schrijf de kennisvragen zo concreet mogelijk en in de vorm van een onderzoeksvraag op. De onderdelen van de PICO (Patiënt, Interventie, Controle, Uitkomst) moeten terugkomen in de vraag.

Enkele voorbeelden (per thema):

Andere voorbeelden (afkomstig van een andere wetenschappelijke vereniging):

Wat gebeurt er met jouw kennisvraag?

De werkgroep gebruikt de resultaten van de inventarisatie om de lijst met kennisvragen uit relevante richtlijnen aan te vullen. De kennisvragen worden vervolgens geprioriteerd tijdens een bijeenkomst met de leden en overige belanghebbenden, zoals patiëntenorganisaties. De belangrijkste kennisvragen worden gebruikt voor het opzetten van een toekomstig onderzoeksprogramma, samenwerkingsverbanden en kwaliteitsprojecten (zoals richtlijnen en zorgpaden).

Bekijk ook

Het laatste nieuws