Nieuws -
Draag bij aan de toekomst van psychiatrisch onderzoek
Recent is het project Kennisagenda Zorgevaluatie NVvP gestart om te inventariseren waar in de psychiatrie een gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing/expert opinion (kennisvragen) bestaat. Kennisvragen worden bijvoorbeeld geconstateerd bij het maken van richtlijnen of zijn actueel in de dagelijkse praktijk en kunnen leiden tot (ongewenste) praktijkvariatie. Om de kennis-kwaliteit cyclus rond te krijgen, is van belang dat deze kennisvragen onderwerp worden van wetenschappelijk onderzoek.
De zogenoemde kennis-kwaliteit cyclus geeft een aantal stappen of stadia weer: het beschrijven van goede zorg in richtlijnen voor het medisch handelen, deze richtlijnen vervolgens implementeren en daarna evalueren of de implementatie (in de vorm van aanpassingen en vernieuwingen) ook daadwerkelijk plaatsvindt en de kwaliteit van zorg verbetert (zie Figuur 1). Op basis van deze zorgevaluatie kan de implementatie verbeterd worden en/of geconstateerd worden dat er kennisvragen zijn. Zorgevaluatie is daarmee noodzakelijk voor effectievere en meer doelmatige zorg voor patiënten en leidt tot continue verbetering van kwaliteit van zorg.

Figuur 1: De kennis-kwaliteit cyclus.
Dit project heeft als doel een vernieuwde kennisagenda op te stellen, waarin de belangrijkste kennisvragen over zorgevaluatie binnen de NVvP worden beschreven. Daarnaast bevat de agenda een plan van aanpak om deze vragen via wetenschappelijk onderzoek te beantwoorden. Dit document zal de kennisagenda uit 2019 opvolgen.
Bovendien wil de werkgroep graag van de gelegenheid gebruik maken om vraagstukken rond de thema’s zorginnovatie en de-implementatie in het kader van zorgevaluatie te inventariseren.
We stellen jou ook in de gelegenheid om kennisvragen in te brengen. Formuleer vóór 1 mei maximaal 5 kennisvragen die je als psychiater tegenkomt in het vak en die van invloed zijn op een substantieel deel van de psychiatrie. Schrijf de kennisvragen zo concreet mogelijk en in de vorm van een onderzoeksvraag op. De onderdelen van de PICO (Patiënt, Interventie, Controle, Uitkomst) moeten terugkomen in de vraag.
Enkele voorbeelden (per thema):
- Zorgevaluatie: Verminderen de depressieve klachten van mensen met schizofrenie meer na CGT of SSRI?Leidt het toevoegen van lithium aan een antidepressivum als vervolgbehandeling na een succesvolle ECT behandeling vanwege een depressie tot minder terugval?
- Zorginnovatie: Verbetert kwaliteit van leven vaker bij mensen met PTSS na een behandeling met psilocybine?
- De-implementatie in het kader van zorgevaluatie: Vermindert de kwaliteit van leven van een chronische zorgvrager als de afspraak frequentie met de zorgverlener wordt afgebouwd (en woonbegeleiding wordt ingezet)?
Andere voorbeelden (afkomstig van een andere wetenschappelijke vereniging):
- Wat is de diagnostische waarde van HbA1c bij patiënten met een klinische verdenking op diabetes?
- Wat is de waarde en kosteneffectiviteit van routinematige CT en MRI perfusiebeeldvorming bij patiënten met een herseninfarct of hersentumor?
- Kan een deel van de polibezoeken veilig en effectief vervangen worden door zorg op afstand middels thuismonitoring/eHealth voor mensen met longziekten?
- Welke strategieën verhogen de opbrengst van surveillance van patiënten met Barrett-epitheel zonder dysplasie en leiden tegelijkertijd tot een reductie van zorg?
Wat gebeurt er met jouw kennisvraag?
De werkgroep gebruikt de resultaten van de inventarisatie om de lijst met kennisvragen uit relevante richtlijnen aan te vullen. De kennisvragen worden vervolgens geprioriteerd tijdens een bijeenkomst met de leden en overige belanghebbenden, zoals patiëntenorganisaties. De belangrijkste kennisvragen worden gebruikt voor het opzetten van een toekomstig onderzoeksprogramma, samenwerkingsverbanden en kwaliteitsprojecten (zoals richtlijnen en zorgpaden).
Bekijk ook