Ga naar de inhoud

Klachtenregeling zelfstandig gevestigde psychiaters

Op grond van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz), ben je ook als vrijgevestigd psychiater verplicht om zorgvuldig om te gaan met klachten van patiënten over jouw zorgverlening. Daarvoor moeten een aantal dingen goed geregeld zijn. De NVvP heeft voor de leden van de afdeling zelfstandig gevestigde psychiaters een klachtregeling opgesteld waar zij gebruik van kunnen maken.  

Snelle, zorgvuldige en laagdrempelige klachtenbehandeling is van groot belang voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg, communicatie tussen zorgverlener en patiënt en het behoudt van een goede arts-patiëntrelatie, met name als er iets fout is gegaan of niet naar tevredenheid is gebeurd. Het voorkomt dat onenigheid blijft hangen en tot meer schade en escalatie leidt. Een zelfstandig gevestigd psychiater (zgp) is verplicht om: 

Wat de NVvP de afdelingsleden zgp biedt 

Waar grotere zorginstellingen dit zelf goed kunnen regelen kan dit voor de zgp ingewikkelder zijn. Daarom heeft de NVvP voor de afdelingsleden zgp, samen met MIND als representatieve cliëntvertegenwoordiger, een klachtenregeling opgesteld waar zij gebruik van kunnen maken. Daarin biedt de NVvP deze zgp ook toegang tot eigen klachtenfunctionarissen en kunnen zij voor een geschilleninstantie terecht bij de  geschillencommissie voor vrijgevestigde GGZ-praktijken. 

Breid je lidmaatschap uit!


Ben jij zgp, maar nog geen lid van de afdeling zgp?

Word dan gauw lid om van deze voordelen met betrekking tot klachtenregeling gebruik te kunnen maken!

Uitgelicht

Kennisbank

Klachten- en geschillenregeling voor zgp

Reglement

NVvP-reglement voor de behandeling van klachten van patiënten van zelfstandig gevestigde psychiaters.

Andere handige links  

Contact  

Heeft u vragen of opmerkingen over de klachtregeling zgp? Neem contact op met de juridisch beleidsadviseurs van de NVvP: Rik Kiefte r.kiefte@psychiatrie.nl, of Margot Klooster, m.klooster@psychiatrie.nl